Malé ohlédnutí za závody Orlíků v Hronově 2005.
Ve dnech 21.5. – 29.5.2005 proběhl již
4.ročník Hronovských Orlíkovských přeháněk,mezinárodních
závodů historických kluzáků na letišti Aeroklubu Hronov ve Velkém Poříčí (LK
VP).Soutěže se zúčastnilo 30 kluzáků.Zájem byl mnohem větší,ale bohužel
kapacita našeho letiště neumožnila větší účast. Opět byl otevřen vzdušný
prostor do Polska.Bohužel jsme nemohli
volit otočný bod v Polsku z důvodu změn podmínek povinného ručení.Přesto
jsme Polskem létali přes výběžky hranic.Naše soutěž povoluje výměnu posádek
kluzáků na jednotlivé disciplíny,což také bylo využito. Takto vypadala
startovní listina 30 letadel Hronovských Orlíkovských
přeháněk.Různých verzí Orlíků se ve startovním poli sešlo osmnáct kusů.
Pro srovnání s Orlíky létal mimo
soutěž na motorovém UL kluzáku Banjo bratří Brandejsů
František Matoušek z Nového Města n.Met,známý to plachtař a úspěšný
reprezentant 70. a 80. let minulého století.Blaníci L
13 byli doplněni do startovního pole na počet 30 po odřeknutí některých
přihlášených Orlíků.
21.5.2005 v 19 00 byly závody
zahájeny prvním briefingem.V dalších dnech počasí
sice umožňovalo létat,ale ne vyhlásit disciplínu pro naše historické kluzáky.Z
pondělí na úterý přešla studená fronta.Tyto dny byly využity k přeškolování
na různé typy kluzáků.Největší zážitek bylo pro mnohé svezení na Teufelu za Brigadýrem.Němci sebou měli ASH 25 a ochotně
zájemce svezli.Poláci sebou přivezli Juniora a Jaskolku.
Po přechodu studené fronty se pořadatel
nechal ve středu vyhecovat k vypsání polygonu 300 km na trati LK V P – Hodkovice – Broumov – Lomnice – LK VP.
Když ne po frontě tak kdy?Bohužel
nás počasí vypeklo.Interval skončil dřív,než meteor předpovídalo. Některým se
dnešní den prodražil přistáním v poli,nebo na cizím letišti. Celkově však
vládla spokojenost a nikdo mě neřekl křivé slovo.Já jsem pro jistotu přistál
v Žamberku.Bodů se rozdalo dost a pořadí je
určeno.F.Matoušek by v této disciplíně zvítězil na lepší koeficient.Uletěl
se svým Benjem180,4 km než nahodil motor.
Další den 26.5.2005 jsme se
probudili do krásného plachtařského rána.Pořadatel po velkých dohadech zvolil
trojúhelník 143,2 km LK VP – Žalý - Velká Deštná – LK
VP.Vzduch se má rychle ohřívat až k tropickým teplotám.Nakonec se
ukázalo,že trať byla volená správně po našich horách do Krkonoš a zpět na
Orlické hory.Všichni závodníci se po prvním
startu udrželi ve vzduchu.Bylo pěkné sledovat pole závodníků při přeletu
přes letiště z Žalého na Deštnou.První dolétl Milan
Svoboda,již tradiční účastník našich závodů a bývalý reprezentant
v bezmotorovém létání.Ke zděšení komisařů však neměl zapnutou GPS pro
záznam letu.Moc velká škoda,tuto ztrátu již do konce závodu nešlo dohnat a
Milan přišel určitě o bednu.Dvacet dva závodníků doma je moc pěkné.K tomu
dolítnuli Milan Svoboda s technickou chybou a Polák s Cobrou,ovšem ten neprotnul o pár metrů odletovou pásku a i
jeho přelet byl za nula bodů.
V této disciplíně by F.Matoušek
skončil druhý a celkově by vedl.V oficiálních výsledcích jsou velmi malé bodové
rozdíly.Poletí se ještě?Druhý den je rošt postaven.Vzduch je tak přehřátý,že i
čisté termiky je velmi málo,jak potvrzují po zrušení disciplíny ti ,co se do
vzduchu dostali.Není však všem dnům konec.
Sobota 28.5. ráno vypadá stejně jako
předešlý den.Vzduch se ovšem obměnil.Pořadatelé se nenechali zaskočit a
vyhlašují polygon 105,2 km na trati LK VP – Police – V.Deštná – Trutnov – LK VP.Teď
se ukáže. Michal Janda,ačkoliv chtěl střídat posádku,je ráno první na letišti a
nic nenechává náhodě.Bodové rozdíly minimální,a tak bude rozhodovat rychlost.První
kumuly jsou vidět nad Polskými lesy východně od letiště.Ve 12,20 je otevřen
start.Všichni ihned po vypnutí kloužou pro první stoupavý proud nad kopec Bor
v Polsku.Čistá funguje,a tak ihned po otevření pásky první vyráží na trať
ve stratosférických výškách.Tato disciplína je opět volena přes letiště
v Hronově a tak máme pole závodníků v dohledu.Závodníci opět využívají
otevřeného Polska a z Police přeskakují Polskem na Orlické hory.Většina
volí tu samou cestu zpět po kopečkách do Trutnova na stabilního Alfréda nad
elektrárnou,odkud to dává na dokluz.První jsou brzy
doma a komisař má plné ruce práce.Neustále se chodí Michal Janda a Jindřiška Slouková ptát jak to vypadá.Posuďte sami.Dá se říct,že nám
Němci vypálili rybník.Milan Svoboda ukázal,že to ještě umí.Škoda té technické
závady v druhé disciplíně.Pořadatel je spokojen.Dvě třetiny závodníků jsou
doma.
Franta Matoušek by v této
disciplíně skončil druhý a celkově o dva body také druhý. Jak je vidět nic
nezapomněl.Toto je ovšem mimo soutěž.A teď oficiální výsledky.Michalovi Jandovi
z AK Broumov se podařilo první místo udržet.Naši němečtí přátelé se v
letošním ročníku rozkoukali a bednu na druhém a třetím místě doplnili.Bodové
rozdíly byly velmi malé.že vlastně rozhodoval každý kilometr v první
disciplíně.Budu muset pro další ročníky využit služeb programu See You a do propozic
zapracovat použití nejvýhodnějšího fixu pro určení vzdálenosti k následujícímu
otočnému bodu jako místo přistání.Závodníci měli totiž soudnost a úctu
k veteránům a radši se vraceli domů,či na jiné letiště,než aby kluzák poškodily.Byli
na tom ovšem biti na bodech za vzdálenost.A tak se jediný šrám udělal při
rovnání v hangáru,což nás velmi mrzí.Chce to však pozornost všech i závodníků,při
manipulaci s tolika kluzáky.
V sobotu 28.5.2005 večer proběhlo oficiální vyhlášení výsledků
4.ročníku Hronovských Orlíkovských přeháněk a
následně hangár party se švédskými stoly.Putovní pohár Orlíkovských
přeháněk se stěhoval přes kopec do Broumova.Naši Hronovští piloti se musí
víc snažit,aby jednou pohár zůstal doma.A tak se loučím s přátelskou
atmosférou závodů ,kde probíhalo v podvečery společné grilování, dvakrát
promítání leteckých filmů a také velmi zajímavé spuštění všech IGC letů 2.disciplíny
dohromady na velkém plátně.Já osobně
považuji letošní ročník za nejúspěšnější ze všech čtyřech.Za tento týden si
všichni zalítali podle chuti.Uletěly se dvě rychlostní disciplíny a kdyby nás
počasí nenapálilo,mohly být tři.Překvapil nás zájem o závody ze zahraničí,o
čemž svědčí osm zahraničních účastníků.To jsme ještě museli některé
odmítnout,například Chorvaty.I mezi českými plachtaři
je zájem velký.Jak se ukázalo,našli jsme si ve sportovním kalendáři závodů
svoje místo.Doufáme,že nám zachováte přízeň a do Hronova přijedete i
příště.
Tak ahoj na HOP 2006.
Tonda Teichmann AK Hronov 10.6.2005