3.ročník Hronovských Orlíkovských
přeháněk skončil.
V termínu 22.5. – 30.5.2004 se na
letišti AK Hronov ve Velkém Poříčí uskutečnil 3.ročník plachtařských závodů
historických kluzáků HOP 2004.Od předcházejících ročníků jsme posunuli termín
až na konec května.V letošním nejistém počasí se to vyplatilo.Uletěly se tři
bodované disciplíny a tři tréninkové dny se dalo alespoň místně poletovat mezi
přeháňkami.Největší šok jsme zažili v neděli 23.5.2004,kdy nás zaskočilo
chumelení.Závěr týdne však vše vynahradil v počasí století.
V letošním roce se opět organizátorovi
AK Hronov podařilo otevřít nebe do Polska v prostoru Sněžka - Wielka Sowa – Zloty Stok.Plánování letů do
Polska a koordinace s policií ČR probíhala bez problémů.Daný prostor jsme
i částečně využili a kochali se nám neznámými pohledy na území našich sousedů
v EU.
Zajistili jsme dostatečný počet GPS zařízení
a tak historické kluzáky využívaly
moderní techniku k záznamu letu.V dnešní době to již jinak nejde.Komisařům
se zjednoduší a zrychlí vyhodnocení letového dne a závodníci se dozví dříve
výsledky.Toto vše byla parketa Miloše Vencovského .
V hlavním závodě nastoupilo 25 kluzáků
v tomto složení.13 modifikací Orlíků,
5
x L 13/23 Blaník a 7 x kluzáky zahraničních účastníků z Polska Německa a
Rakouska typu Bocian,Pirat,Cobra,Foka a Mucha.Toto startovní pole se postavilo
poprvé na startovní rošt v sobotu 22.5.Nakonec byl vyhlášen tréninkový letový
den.První ostrá disciplína proběhla v pondělí 24.5. Za silného větru se
písknul volný let přes deset otočných bodů.Jediný závodník,který dosáhl 106,1
km a tím zaručil bodování disciplíny byl Emil Slíva z místního aeroklubu
Hronov.Na druhém místě Souhrada Luděk z AK Raná,třetí Svoboda Milan AK
Letkov.Po nedělní chumelenici byla hned jiná nálada.Němci slavili své umístění
dlouho do noci.Další tréninkové létání ve středu 26.5. a k tomu odpolední
mezinárodní navijákový provoz na přesnost přistání.Čtvrtek 27.5. nám dával
naději na rychlostní disciplínu.Počasí nás opět pozlobilo.Byla připravena 200
km trať LK VP - Suchý vrch - Szczytna
hrad – LK HC – LK VP.Kontrolní chroust,v tomto případě já,zjistil velké
vzdálenosti mezi aktivní oblačností.Velké rozpady donutily pořadatele
k vyhlášení jistoty a to volného letu.Tento den byly vyhlášeny a dosaženy
OB i v Polsku.První v disciplíně i celkově Milan Svoboda se 170,9
km,druhý Jaroslav Zavřel z AK Medlánky
se 171,4 km ,ale s M 35 a koeficientem 92 ,třetí 140,1 km Jindřiška
Slouková také z Medlánek.Odpolední vylepšování počasí a předpověď nás
ladila na další den.Pátek 28.5. opět přeháňky a velké rozpady,vyhlášen další
tréninkový letový den.Němci létali o zlomený hřebík nahoru a dolu celý den.Oni
nemohou doma létat aerovleky a tady měli k dispozici dvě Z 226 a dva
Brigadýry.A pak to vypuklo.Poslední letový den lať na nebi.Vše se mělo
rozhodnout na polygonu 217,3 km LK VP - Lomnice – Police – LK HC – LK VP.Je
jasné že vše rozhodne rychlost protože pořadatel volil poslední závodní den
kratší trať,i když by se dalo letět tři sta,z důvodu slavnostního ukončení
závodu a snědení čuníka při hangár party.A dopadlo to takto:nejrychlejší průměr
73,9 km/hod dosáhl Miroslav Štěpán z AK Žamberk a tím o jedenáct bodů
zvítězil celkově před Milanem Svobodou.Druhý v disciplíně a celkově třetí Jarec
Zavřel AK Medlánky 73,72 km/hod .Třetí v disciplíně Broumovský Orlík pilotovaný
Michalem Jandou 67,55 km/hod.Nedoletělo pět závodníků.Škoda že takové počasí
nebylo od poloviny týdne.I tak byli všichni závodníci spokojeni a určitě nalétali
za ten týden hodin co by doma neměli.Většina využila pěkného počasí v neděli
k dalším letům.
Ve 2. kategorii historických kluzáků létalo
pět strojů typů Šohaj,Pionýr a německé stroje podobných typů jako .Kluzáky
létali místně a optimalizace v See You jim určila vzdálenost.Hlavní
komisař závodů Miloš Vencovský si upravil program k bodování a tak i tato
kategorie měla svého vítěze Vladimíra Dostála z AK Hronov na VT 125 Šohaj.
Závěrem asi toto shrnutí.Myslím si,že se
třetí ročník HOP se vydařil a že všichni účastníci mohli být
spokojeni.Organizátoři si zkusili,co naše letiště snese.Jednu chvíli jsme měli
použitelných až 40 letadel.Naše kapacita byla tímto naplněna.Musíme ještě
vytvořit větší zázemí v sociálním zařízení a ubytování.Potom snad naše
letiště bude patřit mezi ty kluby,kam se plachtař bude rád vracet.
Díky patří především Petru Jiráskovi VLP AK
Hronov a řediteli závodů,Miloši Nývltovi hospodáři AK Hronov a všem co pomohli.
Ahoj v Hronově 2005
Tonda Teichmann
Výsledková listina HOP 2004
Pořadí celkem |
Startovní číslo |
Jmého |
|
|
Aeroklub |
Typ Body celkem |
1 |
8412 |
Štěpán
Miroslav |
|
|
Žamberk |
VT116 1333 |
2 |
7403 |
Svoboda
Milan |
|
|
Letkov |
VT116 1322 |
3 |
2901 |
Zavřel
Jaroslav |
|
|
Medlánky |
M35 1302 |
4 |
6922 |
Slíva
Emil |
|
|
Hronov |
VT116 1191 |
5 |
5769 |
Krause
Hans-Jurgen |
|
|
Muncheberg-Egg. |
SZD30 1184
|
6 |
8401 |
Souhrada
Luděk |
|
|
Raná |
VT116 1159 |
7 |
5509 |
Vondráček
Martin |
|
|
Hronov |
VT116 1146 |
8 |
2403 |
Hendrych
Jaromír |
|
|
Raná |
M35 1131 |
9 |
2903 |
Klicnar
Jiří |
|
|
Medlánky |
M28 1115 |
10 |
4812 |
Borůvka
Petr + Pavel |
|
|
Nové
Město nad M. |
L13 1047 |
11 |
7402 |
Lajer + Janda |
|
|
Broumov |
VT116 1037 |
12 |
8406 |
Slouková
Jindřiška |
|
|
Mediánky |
VT116 971 |
13 |
6444 |
Seifert
Tomáš |
|
|
Letňany |
VT116 926 |
14 |
9713 |
Franc
Pavel + Strnad J |
|
|
Hronov |
L13 913 |
15 |
3645 |
Jieziersky
Zbignew |
|
|
Gliwice |
Foka 906 |
16 |
2778 |
Kornec
Marek |
|
|
J. Gora |
Bocian 887 |
17 |
2967 |
Bendkowski
Ryszard |
|
|
J. Gora |
Cobra15 758 |
18 |
2806 |
Burdych M. + Seibrt P. |
|
|
Nové
Město nad M. |
L13 737 |
19 |
9357 |
Lemke
Frank |
|
|
Strausberg |
Foka 677 |
20 |
0898 |
Balga
Gottfried |
|
|
OE |
SZD22 617 |
21 |
2818 |
Wolniak
Andrzej |
|
|
J. Gora |
Bocian 491 |
22 |
2916 |
Fairaisel
Jaroslav |
|
|
Jaroměř |
M25 489 |
23 |
9706 |
Plecháč M
+ Suchánek |
|
|
Hronov |
L13 476 |
24 |
3405 |
Říkal
Bohumil |
|
|
Hronov |
VT16 298 |
25 |
0222 |
Kárník
Jan |
|
|
Letkov |
L23 126 |