3.ročník Hronovských Orlíkovských přeháněk skončil.

 

  V termínu 22.5. – 30.5.2004 se na letišti AK Hronov ve Velkém Poříčí  uskutečnil 3.ročník plachtařských závodů historických kluzáků HOP 2004.Od předcházejících ročníků jsme posunuli termín až na konec května.V letošním nejistém počasí se to vyplatilo.Uletěly se tři bodované disciplíny a tři tréninkové dny se dalo alespoň místně poletovat mezi přeháňkami.Největší šok jsme zažili v neděli 23.5.2004,kdy nás zaskočilo chumelení.Závěr týdne však vše vynahradil v počasí století.

  V letošním roce se opět organizátorovi AK Hronov podařilo otevřít nebe do Polska v prostoru Sněžka -  Wielka Sowa – Zloty Stok.Plánování letů do Polska a koordinace s policií ČR probíhala bez problémů.Daný prostor jsme i částečně využili a kochali se nám neznámými pohledy na území našich sousedů v EU.

  Zajistili jsme dostatečný počet GPS zařízení a tak  historické kluzáky využívaly moderní techniku k záznamu letu.V dnešní době to již jinak nejde.Komisařům se zjednoduší a zrychlí vyhodnocení letového dne a závodníci se dozví dříve výsledky.Toto vše byla parketa Miloše Vencovského .

  V hlavním závodě nastoupilo 25 kluzáků v tomto složení.13 modifikací Orlíků,

5 x L 13/23 Blaník a 7 x kluzáky zahraničních účastníků z Polska Německa a Rakouska typu Bocian,Pirat,Cobra,Foka a Mucha.Toto startovní pole se postavilo poprvé na startovní rošt v sobotu 22.5.Nakonec byl vyhlášen tréninkový letový den.První ostrá disciplína proběhla v pondělí 24.5. Za silného větru se písknul volný let přes deset otočných bodů.Jediný závodník,který dosáhl 106,1 km a tím zaručil bodování disciplíny byl Emil Slíva z místního aeroklubu Hronov.Na druhém místě Souhrada Luděk z AK Raná,třetí Svoboda Milan AK Letkov.Po nedělní chumelenici byla hned jiná nálada.Němci slavili své umístění dlouho do noci.Další tréninkové létání ve středu 26.5. a k tomu odpolední mezinárodní navijákový provoz na přesnost přistání.Čtvrtek 27.5. nám dával naději na rychlostní disciplínu.Počasí nás opět pozlobilo.Byla připravena 200 km trať LK VP -  Suchý vrch  -  Szczytna hrad – LK HC – LK VP.Kontrolní chroust,v tomto případě já,zjistil velké vzdálenosti mezi aktivní oblačností.Velké rozpady donutily pořadatele k vyhlášení jistoty a to volného letu.Tento den byly vyhlášeny a dosaženy OB i v Polsku.První v disciplíně i celkově Milan Svoboda se 170,9 km,druhý Jaroslav Zavřel z AK Medlánky  se 171,4 km ,ale s M 35 a koeficientem 92 ,třetí 140,1 km Jindřiška Slouková také z Medlánek.Odpolední vylepšování počasí a předpověď nás ladila na další den.Pátek 28.5. opět přeháňky a velké rozpady,vyhlášen další tréninkový letový den.Němci létali o zlomený hřebík nahoru a dolu celý den.Oni nemohou doma létat aerovleky a tady měli k dispozici dvě Z 226 a dva Brigadýry.A pak to vypuklo.Poslední letový den lať na nebi.Vše se mělo rozhodnout na polygonu 217,3 km LK VP - Lomnice – Police – LK HC – LK VP.Je jasné že vše rozhodne rychlost protože pořadatel volil poslední závodní den kratší trať,i když by se dalo letět tři sta,z důvodu slavnostního ukončení závodu a snědení čuníka při hangár party.A dopadlo to takto:nejrychlejší průměr 73,9 km/hod dosáhl Miroslav Štěpán z AK Žamberk a tím o jedenáct bodů zvítězil celkově před Milanem Svobodou.Druhý v disciplíně a celkově třetí Jarec Zavřel AK Medlánky 73,72 km/hod .Třetí v disciplíně Broumovský Orlík pilotovaný Michalem Jandou 67,55 km/hod.Nedoletělo pět závodníků.Škoda že takové počasí nebylo od poloviny týdne.I tak byli všichni závodníci spokojeni a určitě nalétali za ten týden hodin co by doma neměli.Většina využila pěkného počasí v neděli k dalším letům.

  Ve 2. kategorii historických kluzáků létalo pět strojů typů Šohaj,Pionýr a německé stroje podobných typů jako .Kluzáky létali místně a optimalizace v See You jim určila vzdálenost.Hlavní komisař závodů Miloš Vencovský si upravil program k bodování a tak i tato kategorie měla svého vítěze Vladimíra Dostála z AK Hronov na VT 125 Šohaj.

  Závěrem asi toto shrnutí.Myslím si,že se třetí ročník HOP se vydařil a že všichni účastníci mohli být spokojeni.Organizátoři si zkusili,co naše letiště snese.Jednu chvíli jsme měli použitelných až 40 letadel.Naše kapacita byla tímto naplněna.Musíme ještě vytvořit větší zázemí v sociálním zařízení a ubytování.Potom snad naše letiště bude patřit mezi ty kluby,kam se plachtař bude rád vracet.

  Díky patří především Petru Jiráskovi VLP AK Hronov a řediteli závodů,Miloši Nývltovi hospodáři AK Hronov a všem co pomohli.

  Ahoj v Hronově 2005

             Tonda Teichmann

 

Výsledková listina HOP 2004

Pořadí celkem

Startovní číslo

Jmého

 

 

Aeroklub

Typ         Body celkem

1

8412

Štěpán Miroslav

 

 

Žamberk

VT116      1333

2

7403

Svoboda Milan

 

 

Letkov

VT116      1322

3

2901

Zavřel Jaroslav

 

 

Medlánky

M35          1302

4

6922

Slíva Emil

 

 

Hronov

VT116      1191

5

5769

Krause Hans-Jurgen

 

 

Muncheberg-Egg.

SZD30     1184  

6

8401

Souhrada Luděk

 

 

Raná

VT116      1159

7

5509

Vondráček Martin

 

 

Hronov

VT116      1146

8

2403

Hendrych Jaromír

 

 

Raná

M35          1131

9

2903

Klicnar Jiří

 

 

Medlánky

M28          1115

10

4812

Borůvka Petr + Pavel

 

 

Nové Město nad M.

L13           1047

11

7402

Lajer  + Janda

 

 

Broumov

VT116      1037

12

8406

Slouková Jindřiška

 

 

Mediánky

VT116        971

13

6444

Seifert Tomáš

 

 

Letňany

VT116        926

14

9713

Franc Pavel + Strnad J

 

 

Hronov

L13             913

15

3645

Jieziersky Zbignew

 

 

Gliwice

Foka           906

16

2778

Kornec Marek

 

 

J. Gora

Bocian        887

17

2967

Bendkowski Ryszard

 

 

J. Gora

Cobra15     758

18

2806

Burdych  M. + Seibrt P.

 

 

Nové Město nad M.

L13             737

19

9357

Lemke Frank

 

 

Strausberg

Foka           677

20

0898

Balga Gottfried

 

 

OE

SZD22        617

21

2818

Wolniak Andrzej

 

 

J. Gora

Bocian        491

22

2916

Fairaisel Jaroslav

 

 

Jaroměř

M25            489

23

9706

Plecháč M + Suchánek

 

 

Hronov

L13             476

24

3405

Říkal Bohumil

 

 

Hronov

VT16           298

25

0222

Kárník Jan

 

 

Letkov

L23             126