Povídání o 3.ročníku závodů kluzáků Poháru Krkonoš v Jeleniej Gorze,aneb Krkonoše bez hranic.

V termínu 1.-10.6.2007 probíhal na letišti v Jeleniej Gorze 3.ročník závodů kluzáků.V Polsku jsou tyto závody krajskými postupovými závody.V kategorii ,,B“ se zúčastnilo 10 pilotů z Polska a jeden z Čech.V kategorii ,,A“ 10 pilotů z Polska a 5 z Čech.

V pátek 1.6.2007 jsme se zabydleli v kempu na letišti skupina 8 pilotů z Aeroklubů Hronov,Dvůr Králové,Jičín a Hořice.Měli jsme připravené karavany a v baru pivo s tím,že si po celý týden děláme čárky.Taková samoobsluha.K tomu sociální zařízení jen pro nás.Zkrátka paráda,co víc si o dovolené přát.Plachtaři však potřebují k dovolené i počasí na lítání a to zatím o víkendu nepřicházelo.Výlet na hrad Chojník,návštěva letiště na Ježově,povídání o lítání a dovolenková pohoda vůbec.Jen to chtělo letět.

To se povedlo až v úterý 5.6.Trať na pevné body a dostup do 1000 m QFE.Počasí vlastně končilo za Ježowem.Pak už základny jen klesaly.ZB vyrazil k 1. OB vzdáleným 38 km.Ten otočil a upadl v poli.Já za ním a pozemním letem 300 až 500 m nad zemí jsem doletěl na 21 km.Tam jsem se rozhodl vrátit,což nebylo tak jednoduché,ale povedlo se.Janus z Hořic zaprášil na 10 km.Tak ostatní sedli a jelo se do pole.Disciplína se neboduje.

Další den připraven grid,ale termika se nedostavila.Čtvrtek a naděje.Fouká velký vítr.Bobeš,VT 16 Orlík se neudržel po vypnutí a pohanil turbulentní aerovlek za UL vlečnou.Všichni se chytili a vyrazili na AAT trať do Čech.Já čekám na maximální přehřátí a startuji o hodinu za nimi.Celkově se mě daří.První areu u Úpice prolítávám až na konec a rychle se vracím do Polska.Tam je počasí výrazně horší a nižší základny.Přesto doháním peleton.Bohužel u poslední arei je již pouze čistá termika a já to nějak podceňuji.Ostatní poskakují malými přískoky k letišti,já padám do heřmánku 30 km od letiště.Alespoň se boduje.Vyhrává Dvorský Pik 20,druhý Discus z Jičína.

Pátek a další naděj na disciplínu.Špatně zvolený odletový bod a jeho změna,vypínání kluzáků v oblasti bez termiky,vyčkávání s otevřením startu pro kategorii ,,A“ a dlouhý čas na AAT trati pozdě odpoledne byly důvody toho,že jsme 3 z Čech nestartovali a já se ZB jsme se jeli koupat.Poláci jsou však velcí bojovníci a v čisté termice se dostali na Krkonoše,kde byli mraky se základnami 2400 QFE a všechny arei z táto výšky protnuli.To však neudělal Pik ani Janus.Tímto dnem,že se bodovalo se naše naděje na umístění rozplynuly.Dovolenkové pojetí závodů nás však bavilo a honba za výsledky se dostala až na 2. místo.

Sobota a potřeba poslední disciplíny,aby byly závody platné a mohlo se z nich postoupit na Mistrovství Polska.Výborně zvolená trať přes arei do Čech.Jedeme všichni i Bobeš přes Krkonoše na Orlické hory a zpátky na Krkonoše.Pak se stalo něco neuvěřitelného.Bouřky v naší oblasti a přímo nad Jeleni Gorou.Musíme taktizovat.ZB je první nad posledním OB Frýdlant.Pik a Jantar letí severem a brečí,že moknou.Janus je bez problému v předu.Já jedu jihem Krkonošským podhůřím a bez problému je v předu dolítávám.Bobeš nad Žalím pohledem na bouřky vytahuje ve 2000 brzdicí klapky a klouže domů,do Jeleni Gory.Všechno je pořád dobré a pak přijde dokluz.ZB to pouští do bouřky přímo nad Jeleni Gorou.Hlásí,je tam hrozná turbulence a blesky jezdí okolo.Za ním již Janus neproletí a sedá 10 km od letiště.Já brzdím a z průměru 90 km/hod ač podle logru na dokluz,nabírám bezpečnou výšku.To samí Jantar a snaží se i Pik.ZB volá,neváhejte,odsunuje se to a severem se dolů dostanete.Vyrážím do tmy.Stěna deště a blesky jezdící okolo Cirruse.Jektám zuby a krčím se.Musím si ještě ťuknout malou areu na 7 km,která je přímo v centru.Mám rezervu 800 m a tak to riskuji.Blesky cítím po celém těle.Jsou to metry co mě míjí.Protnu sektor a honem na sever k letišti.Lije jak z konve,stěrače nemám.Uháním ve výšce k pásce s tím,že uteču na Ježow,kde neprší.Blesky neustále jezdí kolem mě.Chci už na zem!!!Najednou vidím,že to na letiště vyjde.Vyndávám klapky a rychle sestupuji.Vpravo za mnou něco podobného zažívá náš Jantar.V lijáku sedáme.Zuby jektám ještě půl hodiny po přistání.Pik nedoletěl a skončil na Ježově.Jedeme do pole pro Pika a Januse.Byl to fajn přelet až na ten závěr.Vyhrál ZB 301 km,průměrem 99 km/hod a já byl čtvrtý 282 km s průměrem 84 km/hod.

Závody jsou platné a tak večer na Ježově můžeme vyslechnout vyhodnocení.ZB skončil třetí i přes to,že jednou neletěl.Večer tam má vždy svoje kouzlo a letos se to potvrdilo.Naše česká skupina a Polští piloti strávili dohromady pěknou leteckou dovolenou,kde jsme politikům dokázali,že Krkonoše bez hranic už dávno fungují jak mezi lidmi z obou stran Krkonoš,tak i ve vzduchu pro plachtaře.Škoda jen malých nedostatků v organizaci a málo pěkného počasí.Celkově jsme však alespoň my piloti z Čech velmi spokojeni.Věřím,že v dalších letech se opět v Jeleniej Gorze sejdeme.Výsledky a tratě ještě nemám v ruce,ale věřím,že kdo má zájem,tak si je na internetu najde.